Náměty ke čtení
Nejčtivější literatura pro děti mladšího školního věku na www.ctesyrad.cz
Čítárny.cz - populární knižní portál, který propaguje dobré knihy
Rosteme s knihou - - kampaň na podporu četby knih, nové knihy pro děti do 10 let

10. listopadu 2016  ČTENÁŘSKÁ DÍLNA  - Poslední slovo patří mně
Tato metoda je vhodná zejména pro "rozmluvení" dětí se zábranami a ostychem a k nácviku některých diskusních pravidel. 
Metoda Poslední slovo patří mně pomáhá dětem:
- zveřejňovat jejich myšlenky před spolužáky
- formulovat věcně a stručně jejich nápady k citaci z textu
- navazovat na to, co bylo řečeno, neopakovat zbytečně již vyslovené
- pozorně vyslechnout komentáře jiných, ale nekomentovat je
- vžít se do způsobu myšlení a pocitů jejich spolužáků
- respektovat pravidla diskuse
Popis metody:
1. Žáci si po čtenářské dílně nebo při čtení vypíšou z textu větu, která jim připomíná něco z jejich života.
2. Vybraný žák si sedne před ostatní na židli. Ostatní odhadují, proč jejich spolužák napsal právě tuto větu, a snaží se nalézt co nejpravděpodobnější důvod. Nehovoří přitom k celé třídě, ale jen k tomu, kdo dal svůj výpisek všanc. Jako učitelé dbáme na to, aby se spolužáci navzájem nezesměšňovali, neodbíhali od tématu atp.
3. V závěru diskuse nad větou přečte žák ostatním svůj komentář. Toto je definitivní konec diskuse. Poslední slovo opravdu patří tomu, kdo v úvodu četl svůj výpisek z textu, a nikdo už nic dalšího nekomentuje.
Užitečná pravidla pro chování žáků:
Ten, kdo přečte svou pasáž, sám vyvolává spolužáky, kteří se hlásí o slovo. Jejich odhady ale nedoprovází ani slovně ani mimicky, ale počká si na všechny komentáře. Teprve, když se nikdo nehlásí, přečte doslova svůj záznam, který už nijak dál nerozvádí, nekomentuje. K dalším pravidlům patří:
      Když komentuji, proč si spolužák vybral určitý citát, hovořím přímo k němu, dívám se mu při tom do očí: "Pavle, já si myslím, že sis tento citát vybral proto, že..." A ne: "Já si myslím, že Pavel si to vybral proto, že..."
      Nezesměšňuji svým komentářem ničí výběr.   
      Neříkám, co si o citátu myslím já, ale hledám důvody, pro které si mohl citát vybrat můj spolužák.   

ČTENÍ V NAŠÍ TŘÍDĚ
Děti můžou nosit  ČTENÁŘSKÉ LISTY s knihou. Byla bych ráda, kdyby v 1. pololetí stačily děti přečíst a ve třídě odprezentovat 2 knihy. Prosím, aby děti nosily čtenářské listy v den, kdy máme více hodin ČJ.
Čtenářské listy si můžou děti vyzvednout ve škole, kdo by si potřeboval vytisknout- viz. níže
Děti můžou začít půjčovat knihy z naší třídní knihovny. Seznam knih najdete níže.
Pravidelně budeme číst ve čtenářských dílnách a společně číst knihu Děti z Bullerbynu.
K výběru knih ke čtení můžou pomoci tyto stránky: rostemesknihou.cz, ctenipomaha.cz, nejlepsiknihydetem.cz

29. září ČTENÁŘSKÉ DÍLNY - podruhé
Začínáme v kruhu, kde si zopakujeme pravidla čtenářské dílny. Po dvacetiminutovém čtení si děti vypsaly jednu větu, která je při čtení zaujala. V kroužku jsme si potom společně povídali o tom, co si zapsali, co v nich tato věta vyvolala nebo připomněla

22. září   ČTENÁŘSKÉ DÍLNY - začínáme....
I tento rok budeme číst a pracovat ve čtenářských dílnách. Čtenářské dílny začínají v kruhu, kde si s dětmi zopakujeme pravidla čtení. Poté si každý najde místo, kde se bude cítit pohodlně a bude číst bez přerušení 15 minut. Po čtení se opět scházíme v kruhu, kde si povídáme o tom, jak se nám četlo, jestli se nám podařilo číst soustředěně, jestli nás něco nerušilo, jestli se nám kniha líbila apod.
Po povídání v kruhu následuje společná aktivita nebo práce ve dvojicích, či skupinách.
Dnes si děti povídaly ve dvojicích o názvu knihy. Zda se jim název knihy líbí, jestli si pod tímto názvem představovaly jiný obsah knihy nebo jejich představám kniha odpovídala. Navzájem si na svých knihách děti vyzkoušely odhadnout, o čem asi- podle názvu -kniha toho druhého je.
Po této aktivitě jsme provedli zápis do čtenářského záznamníku.

DÍLNA ČTENÍ   
Dílna čtení je jedna z možných cest, jak se žáky v hodinách českého jazyka hledat smysl čtení. Nezdůrazňuje rozdíly v technice čtení. Žáci nejsou zkoušeni ze čtení, pracují individuálním tempem. O své knize a o pocitech, které žáci při čtení mají, mohou diskutovat s ostatními. Vytváří si záznamy o četbě, ke kterým se mohou vrátit a připomenout si myšlenky a pocity, které je při četbě provázaly. Dílna čtení má velký vliv na utužení třídního kolektivu, při rozhovorech o četbě se setkávají vždy nové dvojice žáků a tím dochází k jejich lepšímu vzájemnému poznávání. 
Cílem dílny čtení je především
- rozvoj zájmu o čtení
- vytváření kladného vztahu k vlastní četbě
- zlepšování techniky čtení
- porozumění čtení
motivace pro celoživotní učení 

Knihy v naší třídě, které si děti můžou půjčovat:

Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky