HEJNÉHO METODA

9.3., 16.3.   KROKOVÁNÍ
Toto prostředí se využívá hlavně pro nácvik sčítání a odčítání. Děti se jeho prostřednictvím seznamují s pojmy jako například kladné, záporné číslo a číselná osa. Rozvíjí také rytmické, řečové i strategické dovednosti žáka. 
Nejprve se děti seznámily s krokovacím pásem a naučily se chodit podle povelů. Jakmile bezpečně ovládli orientaci na krokovacím pásu, začali zapisovat povely pomocí šipek.
Prostřednictvím krokování se děti seznamují i s problematikou rovnic. Jsou schopné řešit "rovnice s několika neznámými" metodou pokus-omyl, která je plnohodnotnou metodou používanou v matematice. Tuto metodu děti ověřují právě pomocí krokování. Žáci řeší šipkové rovnice. 
Návodné video

9.2., 23.2. 2017   ZVÍŘÁTKA DĚDY LESONĚ
V prostředí Děda Lesoň pracují děti s veličinou zapsanou ikonicky (nikoliv číslem). Prostředí je uvedeno příběhem o dědovi Lesoňovi, ochránci zvířátek. Nejprve jsou u Lesoně pouze tři druhy zvířátek, ale postupně k němu přicházejí další. Každé zvířátko má svoji ikonu. Lesoň zvířátka baví a pořádá pro ně různé soutěže. Velice oblíbená je hra na přetahovanou. Kočka je silnější než myš, husa je silnější než kočka atd. Když jsou v jednom družstvu dvě myšky a ve druhém dvě kočky, druhé družstvo vyhraje, protože je silnější. Když se ale přetahují dvě myši s kočkou, nevyhraje nikdo, družstva jsou stejně silná, protože kočka má sílu jako dvě myši. Je to první vztah, který děti poznávají. Další vztahy, se kterými se děti seznamují postupně, jsou následující: husa je stejně silná jako kočka a myš, pes je silný jako husa a myš, koza je silná jako pes a myš, beran je silný jako koza a myš. V tomto prostředí jsou postupně zaváděny různé typy úloh. Pomocí manipulace s ikonami, která se pro děti stává hrou, se úlohy stávají snažšími. Myšlenkové pochody, které proběhnou, než se dítě rozhodne doplnit, odebrat nebo nahradit určitou ikonu, budují strukturu pro práci s rovnicemi a soustavami rovnic a jsou prevencí formalismu. Matematicky řečeno - dítě naprosto běžně používá základní ekvivalentní úpravy rovnic.

12.1. 2017    INDIÁNSKÉ NÁSOBENÍ
Děti se seznámily s písemným násobením indického postupu, který se v Evropě začal používat na konci 15. století. V posledních letech se často objevuje v zahraničních učebnicích, protože je motivující a pomáhá žákům pochopit hlavní myšlenku tradičního písemného násobení, i když ještě nemají základní násobilkové spoje upevněny. Právě zde se mnozí žáci malou násobilku pořádně naučí. Tento způsob s úspěchem používají učitelé také při práci s dyslektickými dětmi. 
Indické násobení je vlastně jen trochu pozměněné klasické písemné násobení. Popíše se o něco více papíru, ale zase si toho musíme méně pamatovat. Zde je instruktáž: video

8.12. a 15.12. 2016  Pracujeme s GEODESKOU
Prostředí desky - geoboardu - umožňuje dětem poznávání mnohoúhelníků, různých tvarů trojúhelníků, čtverců, obdélníků. Děti hledají různé geometrické podmínky a modelují na desku pomocí gumičky. 

24.11 a 1.12.2016  Jezdíme autobusem
Autobus je matematické prostředí, ve kterém děti procvičují základní spoje sčítání a odčítání. Protože děti znají prostředí autobus již z minulého šk.roku, můžeme už pracovat s tabulkou, objevovat zákonitosti tabulky a evidovat děj. Děti toto prostředí milují také díky tomu že jde o pohybovou hru - v případě, kdy si zadanou úlohu předvedeme a zdramatizujeme. Děti se v tomto prostředí naučí matematizovat reálnou situaci, pamětně počítat, pracovat s daty, sestavovat tabulky, odhadovat závislosti.

20.10.2016  Oblékáme krychli
Děti dnes šily šaty pro paní KRYCHLI. Úkolem bylo obléct krychli tak, aby byl součet protějších stran číslo 6.
Až se dětem podařilo KRYCHLI obléct, šaty krychli sundali. Potom jsme navzájem porovnávali střihy šatů.
Toto prostředí využívá propojení zkušenosti k poznávání pojmu síť krychle a manipulativní propojování 2D a 3D geometrie. Děti získávají zkušenosti co je to hrana, stěna, vrchol, rovnoběžnost apod.

6.10.2016   První hodina "Hejného matematiky"
Dnes se společně podívali na prostředí VÝSTAVIŠTĚ. Děti se okamžitě v tomto prostředí zorientovaly. Šlo jim to tak dobře, že dokázali vytvořit úkoly v tomto prostředí pro sebe navzájem!
Potom jsme se pustili do krychle. Děti tvořily krychli pomocí špejlí a plastelíny. Jak se dětem dařilo, se můžete podívat ve fotogalerii.  
A co se dětá naučí v prostředí VÝSTAVIŠTĚ? Orientují se v prostředí, které navzájem propojuje geometrii a číselnou řadu. Rozvíjí si schopnost vzájemně propojovat různé řešitelské strategie.

Co je to "Hejného metoda"?
Netradiční způsob výuky matematiky. Touto metodou učí již přes 750 z 4 100 základních škol v ČR.
Hejného metodu využívá i řada alternativních škol nebo rodiče při domácí výuce svých dětí. O metodu profesora Milana Hejného se zajímají v Itálii, Řecku, Finsku, Švédsku, Polsku (kde se již pilotují učební materiály) či v Kanadě.

12 KLÍČOVÝCH PRINCIPŮ METODY - více se dozvíte zde...
Hejného metoda je založena na respektování 12 klíčových principů, které skládá do uceleného konceptu tak, aby dítě objevovalo matematiku samo a s radostí. Vychází ze 40 let experimentů a prakticky využívá historické poznatky, které se v dějinách matematiky objevují od starověkého Egypta až do dnešních dnů.

Více si o této metodě můžete přečíst zde...

Je tato metoda pro všechny děti? Odpověď najdete zde

PŘÍRUČKA PRO RODIČE zde...   

POPIS JEDNOTLIVÝCH PROSTŘEDÍ zde.. 

ÚKOLY K PROCVIČOVÁNÍ online: www.matika/in/cs/

Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky